"ТОКТОГУЛ СУУ САКТАГЫЧЫН АЙЛАНЫП ЖҮРБӨЙ, ҮСТҮНӨ КӨПҮРӨ КУРСА БОЛОТ"

№703 22-апрель-28-апрель, 2016-ж


Элибиз билимдүү жаштардан уучу куру эмес. "Кыргызстанга уникалдуу көпүрө куруп, Бишкек-Ош жолун кыскартса болот",- дейт жаш архитектор Алтынбек Бузурманов. Анын айтымында, эгерде мамлекет бул долбоорду ишке ашыра алса, бул көпүрө өлкөдөгү эң көрүнүктүү архитектуралык курулуш катары бааланышы мүмкүн.

– Салам, Алтынбек! Аталган долбоор тууралуу кененирээк айтып берсең...
– Салам. Бул долбоорду КМКТАУну бүтүрүп жатканда дипломдук иш катары жасап чыккам. Студент кезимде президенттик стипендия алып жатканда Кыргызстанга кереги тийген архитектуралык курулуш иштеп чыгам деген максат койгон элем. Аны 3 жылдан кийин ишке ашырдым. Бул Бишкек-Ош жолундагы Жалал-Абад облусунун Токтогул районундагы Торкент-Үч-Терек айылдарын кошуучу ванттык конструкциядагы көпүрө. Жалпы узундугу 3 чакырым, туурасы 28 метр, башкача айтканда, 4 тилкелүү жолду түзөт. Анын жарымы эстакадалык болсо, жарымы суудан өтөт. Анда унаалар өтүүчү, адамдар үчүн өзүнчө тротуар жана малдарга да атайын жол бар. Муну менен катар эле бул көпүрөдөн газ жана электр трубаларын да алып өтсө болот. Көпүрө мекендештерибизге ыңгайлуу шарт түзүп, жолго кетчү 1,5 саатты үнөмдөйт. Ошондой эле мындай көпүрө Борбор Азияда али курулган эмес, андыктан архитектуралык символ катары кошумча туристтерди кызыктырат. 2015-жылдын октябрь айынан баштап ушул жылдын март айына чейин толугу менен иштелип чыкты.

– Мындай ири конструкциялуу көпүрөнү куруу реалдуубу?
– Ванттык конструкциядагы көпүрө дегенибиз бул көпүрөнү эки пилон кармап турат. Ал пилондордун бийиктиги 204 метрди түзөт. Мындай бийиктиктеги курулушту куруу үчүн Европадан атайын крандарды алып келүүгө туура келет. Пилондогу эң бекем тростор көпүрөнүн негизги бөлүктөрүнүн бири, ал тростун бирөөсү 4-5 унааны көтөрүп коюучу бекемдикке ээ. Пилондор суунун астына жер астынын 70 метр тереңдикте орнотулат. Муну куруу иштерин октябрь айында баштаса ылайыктуу болот, анткени суу сактагычта суу азайып, пилондор орнотулуучу жер суусуз калат. Бетонду ошол жерге жакын жайгашкан Камбар-Ата заводунан алса болот. Бул долбоорду куруу реалдуу эле, канча жумушчу иштейт жана башка бардык жагдайлар үтүр-чекитине чейин иштелип чыккан. Бардыгы курулуш иштерине кетчү каражатына такалат.

– Сенин эсептөөңдө канча каражат кетиши мүмкүн?
– Менин эсептөөм боюнча жалпы 3 миллиард доллар кетет экен. Куруу иштерине 14 ай керектелет. Бирок геологиялык изилдөө, куруу иштерине даярдык көрүү үчүн да убакыт сарпталат. Жалпы 3 жыл ичинде толук куруп бүтсө болот. Эгерде бул көпүрөнү куруп калсак, ал өзүн 10-15 жылдан кийин актай алат. Эсептеп көрсөк, учурда күнүнө Бишкек-Ош жолунан орточо алганда 1500 унаа бир тарапка, 1500 унаа экинчи тарапка өтөт. Дүйнө жүзүндө мындай көпүрөдөн өтүү үчүн акы алынат. Баасын бир унаадан 70 сом деп койсок, күнүнө 200 миң сомдон ашык киреше түшөт. Ал көпүрөнүн оңдоп-түзөө иштеринен тышкары таза кирешесине да жетет. Суу сактагычты айланып өтүү үчүн унаалар бензинге 250-300 сом коротот, андан көрө көпүрөдөн өтүү ыңгайлуу болот да. Мындай долбоорду ишке ашыруу үчүн саясий эрк керек деп ойлойм. Аны ишке ашырабы, ашырбайбы мамлекет өзү чечет.

– Бул долбооруңду "чоңдор" көрүштүбү? Келечекте дагы кандай долбоорлордун үстүнөн иштейин деген ойлоруң бар?
– Алгач бул долбоор 1-апрелде "Bishkekbuild" курулуш көргөзмөсүнө коюлду. Кызыгуулар акырындан жаралып жатат. Жакында эле университетке Германиядан келишкен делегация буга таң калып кетти. Алар муну жалгыз бир адам жасашы мүмкүн эмес деп айтып жатышты. Көрсө, 10-15 студенттерден түзүлгөн топ жасаган экен деп ойлошуптур. Келечекте Төө-Ашуу аркылуу Сосновка менен Суусамырды байланыштыруучу унаалар менен бирге поезд да өтүүчү ири тоннелдин макетин иштеп чыгуу ойлорум бар.

– Маегиңе рахмат! Тилектериң орундалсын!
-Макеттин көрүнүшү айтылуу Сан-Францискодогу көпүрөнү эске салат.

Адилет Керимбек уулу
koom@super.kg



Архитектор: "Токтогул суу сактагычын айланып жүрбөй, үстүнө көпүрө курса болот"

Автор: Максат Орозумбетов
Оператор: Сергек Шатманов

"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.
Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.

Рейтинг: Рейтинг  33 
Комментарийлер(41)
25.04.2016. 12:24 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
-1
Uch-terekten toktogulga ozu1-saat kaidagy 1, 5kyskarat
25.04.2016. 13:47 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Молодец ушундай мыкты адамдарыбыз кобойо берсин! Акча жок деп отура берсек отура беребиз. Кыбырай берсе болот баары
26.04.2016. 10:38 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Жол курган адам бейишке чыгат
25.04.2016. 14:18 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Жакшы проект..бизде коп жерлер бар антип копуро салып жол сала турган ж.б нерселер. Кана эми ушинтсе жакшы болот десен эле салып ондоп берише берсе. Казынада анчалык чон копуро салганы жарымы деле жок отурушат биздин азаматтар..кайдагы бир нас сатканды жок кылыш керек дешип
25.04.2016. 15:24 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+2
Оа, чынында мыкты идеа. Мындайды созсуз куруш керек да.
25.04.2016. 15:39 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Сууну чеги жок сата берсе жакын Арада копуро салыштын деле кереги жок болуп калат.Туз отмо болуп. Туристтерди кызыктырчу копуро салыш учун эмне деген каражат керек.
25.04.2016. 15:51 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Andan koro birinchi owol 3 mlrd mamlekettin karyzyn tolow kerek. Birok avtor azamatsyz!
25.04.2016. 16:09 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Жакшы ой
Медиа-портал
25.04.2016. 17:07 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Молодец!!! Озу да Токтогулдан окшойт...
25.04.2016. 19:36 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Менде бир ой бар. Ушерден эле айтайын. Бишкектеги темир жолдун устуно электр тартып электричка жургузуп койсо сонун болот эле дей берем. Алатоо жаны конушунан учкундун жаны конуштарына чейин каттатып койсо. Билет сатуучу текшеруучу аялдамаларды куруп. Эки тараптан жоносо центрге келгенде экоо кайра артка кайтса. Азыр чет мамлекеттен келген поезддер аз эле да. Алар келгенде четке чыгып тургандай кылып койсоболот. Экинчиден азыр жолдун узундугу ушул темир жолдон айланып журуп эле узарып атат. Шлаг
25.04.2016. 20:08 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Умутубузду узбойлу журтташтар.Кыргызстаныбыз да келечекте онолуп ушундай Алтынбектей жигиттерибиз ой-максаттарына жетип калса,Алла колдоп берсе копурода курулуп калар.Азаматсын Алтынбек!
25.04.2016. 20:46 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Мындай таланттуу адамдарды колдоого алуу керек!
25.04.2016. 22:53 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Кыргыздын чыгаан жигиттерине аллах озун жолдош бол.
26.04.2016. 08:42 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Тилегинди Аллах ишке ашырсын ин шаа Аллах биз онугобуз
26.04.2016. 14:21 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Ооо мындай чон долбоор ишкек ашса анда кыргызстан онугууго бирнече кадам таштаган болмок эле. Кана эми ушунда асыл ой максаттар ишке ашса. Бул дрлбоорго окшогон мамлекетибиздин онугушуно салым кошкон идеалар проектилер азыркы атамбаевдин убагында эчкачан ишке ашпайт буга 100% ишенууго болот. Анткени бул адам келгенден бери мамлекеттин ген планындагы долбоорлордун бири да жанданбады же сырттан долбоорлорду ишке ашыруу учун инвесторлор тартылбады. Баары токтоду артка кетти. Только мактангандан башка эч пайд
26.04.2016. 17:51 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
алтыш брат азамат!!! Торкендин атын чыгара бер!!!
26.04.2016. 18:59 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Молодец
27.04.2016. 00:15 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
азатсын
27.04.2016. 10:59 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Оа копуроо куруу боюнча идея жакшы жана байкеге рахмат айткым келип турат, бирок копуроонун суротун карап бир нече кооптуу жерлерин байкадым, Ортосунан чыккан сталбага 50 дон ашуун жоон троссторду бир эле сталбага баарын тартып салыптыр, а бул копуроодон куноно женил машина, 60 тонналык канчалаган жук ташуучу фуралар отот, эгер ушундай болуп курулса ото кооптуу болот.
27.04.2016. 13:09 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+5
идея жакшыгоооо бирок азыркы бийлик муну 100 жылда дагы салбай калдыго. азыркы бийлик Кыргызстандын канын соруап бутту.эми этин жесе, анан эчтеке калбаганда соогун кажышатго...
27.04.2016. 17:52 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Ой азыркы бийлик улам бироо отставкага кетип кайра бироону шайлап буткучоле убакыт отуп кетет, улам бири келип тойуп кайра кетип кайра келгиче эл жудомой болду, андан коро нормально иштешпейби, копурону унцтуп калышат,
27.04.2016. 21:21 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Бул жонундо коп жылда мурда дагы айтылган маркет бул ойунчук мындай копуро эмес кичинекей копуролор салынбай жатат.
28.04.2016. 01:15 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
Ажобуз баш калганы жанбаш болуп баштагыла эми ушул копуроону
saparali96 түзөттү 2016-04-28 01:16:48
28.04.2016. 07:02 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
жакшы
28.04.2016. 08:45 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Чондорубуз курбаса балким биз курабыз, келечек жаштардыкыго
28.04.2016. 14:20 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
ошодой болсо кана
28.04.2016. 21:33 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
мунун 10 жылдада бутпойт ээ
29.04.2016. 09:28 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
+1
Азаматсын келечеги кен жигит экен
29.04.2016. 12:22 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
уже копурону куруп койгондой мактап ко-нар
30.04.2016. 16:00 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
жакшы проект болуптур. Кайсы жерден корууго болот.
02.05.2016. 05:57 
Тайпасы:
Комментарийлердин саны:
Катталган:
01-01-1970
Соӊку аракети:
01-01-1970 00:00
Жынысы:
Белгисиз
0
23жашта ушул проектти ойлоп таап иштеп чыкса баралына келгенде бул бала белгилуу архитектор болот деп ишенем.Тилеги ишке ашып копуро курулуп калса кана эми.
1
2
Комментарий калтыруу үчүн өз ысымыңыз менен кириңиз же каттоодон өтүңүз.
 
Бөлүмдүн статистикасы
соңку 15 мүнөт ичинде колдонуучу (Катталган: , коноктор: ) "Супер-Инфо" бөлүмүнө кирди:

Макалалардын саны:
27439;
 
Маалымат-маанайшат порталы
2006-2025 © SUPER.KG
Кыргыз Республикасы, Бишкек шаары,
Турусбеков 109/1
"Супер-Инфо" гезитинин материалдары жеке колдонууда гана уруксат.
Жалпыга таратуу "Супер-Инфо" гезитинин редакциясынын жазуу түрүндөгү уруксаты менен гана болушу мүмкүн.
p
Рейтинг@Mail.ru
Биз социалдык тармактарда: